به نام خدا
مقدمه : نظارت و راهنمایی آموزشی در جوامع سنتی و درحال توسعه ونیز پیشرفته به چه صورت انجام میگیرد و نقشها و پستها و مقام های سازمانی و نیز چه کسانی مسئول نظارت و راهنمایی آموزشی هستند در این نوشتار به این موضوعات پرداخت می شود.
در جوامع عقب افتاده به تعلیم وتربیت کیفی مردم توجهی نمی شود بدلیل فقر فرهنگی ، فقر اقتصادی ، استعمار و استثمار ، کمبود نیروی انسانی متخصص ویا عدم آگاهی مدیران و رهبران آن جوامع از اهمیت تعلیم وتربیت و نقش تعیین کننده آن در جامعه است . این جوامع با رشد کند و افراد کمتری از آموزش و پرورش بهره مند می شوند و برنامه های آموزش و پرورش با تغییرات و تحولات منطبق نیست و برنامه های آموزشی مدارس دارای رکودهای بلند مدت است و افراد کمتر از استعدادها و تواناییهای خود بهره می برند .در جوامع پیشرفته یا در حال رشد و توسعه سریع دارای برنامه های مدون ،بلند مدت و آینده محوری هستند که با تغییرات و تحولات ملی و جهانی همسو هستند ،پویایی و انعطاف پذیر بودن برنامه ها از اصول پذیرفته شده در این جوامع است و هرکس با توجه به استعداد ها و تواناییهای خویش از آموزش و پرورش بهره مند گردد و امکان آموزش عالی برای همه است و افراد فرصت رشد و بالندگی پیدا می کنند و امکان رشد وپرورش استعدادهای بالقوه آنان بیشتر است . در جوامع پیشرفته مدیران آموزشی ،متخصصان تعلیم وتربیت ،برنامه ریزان آموزشی ، محققان تربیتی معلمان و راهنمایان آموزشی در ایجاد یا هماهنگی تغییرات و تحولات وظایفی را بر عهده دارند. وظیفه این افراد ایجاد تغییرات و اصلاحات در برنامه های آموزشی و انطباق با نیازها و و انتظارات دانش آموزان و جامعه و هماهنگی آموزش و پرورش با جامعه است . مسئولیت نظارت وراهنمایی آموزشی در آموزش و پرورش به افراد متخصصی واگذار می شود که با صرف وقت و تلاش فراوان این کار را انجام می دهند . اما نیل به هدفهای آموزش و پرورش مستم همکاری گروه کثیری از متخصصان است که بدون وجود آنان تحقق هدفها بعید به نظر می رسد . نظارت و راهنمایی اموزشی یکی از این تخصص هاست .به همان نسبت که وظایف و مسئولیتهای آموزش و پرورش متعدد ومتنوع می شود فرایندهای اداره امور پیچیده تر می گردد. راهنمایان آموزشی از لحاظ تعداد ونوع تخصص شمارش آن بیشتر می شود . به طور اخص افراد معینی در نظام آموزشی هر کشور راهنمایان آموزشی نامیده می شوند . به طور کلی می توان گفت هر کسی با هر مسئولیتی در هر بخش از آموزش و پرورش به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای اصلاح فرایند آموزش در مدرسه و کلاس درس تلاش کند راهنمای آموزشی نامیده می شود. با این توضیح افراد بسیاری را می توان راهنمایان آموزشی قلمداد کرد . از جمله مدیران مدارس ، معاونان آموزشی مدارس ،معلمان راهنما و.تقریبا هیچ کدام از این افراد پست سازمانی ای به نام راهنمای آموزشی ندارند . در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که نظارت و راهنمایی اموزشی بیشتر یک وظیفه و یک فرایند تلقی می شود تا یک پست سازمانی یا شخص خاص آنچه مهم است عنوان فرد نیست بلکه وظایف و مسئولیت هایی است که وی در این مورد بر عهده دارد .
نقش راهنمای آموزشی نظارت و راهنمایی به طور مستقیم به آموزش معلمان و به طور غیر مستقیم به آموزش دانش آموزان کمک می کند تاکید بر اینکه نظارت وراهنمایی آموزشی یک فرایند و یک وظیفه تلقی میشود این است که افراد زیادی مانند برنامه ریزان درسی و مشاوران آموزشی وجود دارند که چه در مدرسه و چه در مناطق و ادارات آموزش و پرورش برای اصلاح فرایند آموزش به طور مستقیم با معلمان کار نمیکنند در حالیکه ماهیت کار و وظیفه شان بهبود اموزش است . افرادی با عنوان رسمی راهنمای آموزشی در مدارس انجام وظیفه می کنند بنابراین ماهیت فرد در آموزش و پرورش و مدرسه وعنوان سازمانی به طور رسمی مشخص است در بعضی مدارس گروههای آموزشی و مدیران به این کار مبادرت میکنند . یعنی کار از طریق همکاری با گروه و بوسیله سر گروه اموزشی انجام میگیرد . در بعضی مدارس مدیران این وظیفه را انجام میدهند و مانند گروههای آموزشی قادر نیستند در زمینه های تخصصی کار معلمان دخالت کنند 1- تخصص مدیر با تخصص معلمان متفاوت است . 2- به علت متنوع ، تعدد و پیچیدگی دروس امکان اینکه مدیر بتواند به همه دروس اشراف داشته باشد وجود ندارد
ادامه مطلبوظیفه های مدیر و رهبر آموزشی چیست ؟
آموزشی ,آموزش ,پرورش ,افراد ,نظارت ,طور ,و پرورش ,آموزش و ,به طور ,می شود ,و راهنمایی ,نظارت وراهنمایی آموزشی ,اصلاح فرایند آموزش ,برای اصلاح فرایند
درباره این سایت